Så ska du äta om du tränar

Om du tränar mycket brukar aptiten växa. För de flesta i alla fall. Det beror väl på att kroppen bränner fler kalorier och man blir sugen på mer mat. Den som vill tappa kilon bör du se upp. När du tränar växer musklerna (om du är ihärdig), och då kan du gå upp i vikt istället för tvärtom. Nu är det ju ingen fara, egentligen, för helt seriöst är det snyggare med muskler än med dallrande fett, eller hur? Men om du vill gå ner i vikt, ska du se upp så du inte "äter upp" det du egentligen skulle tappa i kilon. I början när du börjar träna kan du börja kickstarta din diet och gå på proteindiet så att du snabbt går ner till en början. Sedan när du väl gått ner kilona, kan du börja äta mer hälsosammare. Och hur ska du göra då?

Här är maten du ska äta när du tränar

Alla grönsaker är okej att äta. De innehåller inget fett, men istället finns det massor med mineraler och vitaminer. Alla grönsaker är nyttiga. Tycker du det är tråkigt med bara grönsaker, blanda en dressing och häll över. Nyttigast är broccoli, spenat, lök och alla sorters kål. Ska du äta fett, behöver du äta fet fisk, som lax och makrill, ägg är bra, avocado, olivolja, lite smör, lite grädde och nötter. Alla dessa saker innehåller bra fett. Vill du bygga muskler ska du äta mycket protein, som kyckling, sojabönor – så bra mat och så mjölk.

Var snål med kolhydrater

Ska du äta kolhydrater, ät då allt fullkorn som du hittar, finns råris, fullkornspasta, potatis, bönor, ärter och linser. Kolhydrater finns också i alla rotfrukter. Det är gott. Själv älskar jag morötter och kan äta som mellanmål. Tomater som är solmogna är också oemotståndligt! Lycka till med träningen!

22 sep 2017